Home > Uncategorized > In anticipatie op emancipatie

In anticipatie op emancipatie

Amsterdam, middag, 18 september 2009

Ik ben benieuwd. In hoeverre heeft Alfred Stevens over vrouwenemancipatie nagedacht? De vrouwen in zijn schilderen zetten míj niet aan tot het denken over emancipatie. In de periode waarin deze schilderijen gemaakt zijn, zijn er bij mijn weten geen bijzondere rechten verworven door de vrouw. Feminisme komt pas echt op gang in het begin van de 20ste eeuw.

misschien.drie.feministen

Wanneer ik de emancipatie van de vrouwen in Stevens schilderijen vergelijk met die van de vrouw van nu weet ik niet hoe ik moet vergelijken. De taferelen die hij schildert lijken mij geen afspiegeling van het dagelijks leven van deze vrouwen. Hoewel hij ze dromerig afbeeldt, wil dat niet zeggen dat zij nooit de boekhouding doen, een boerderij runnen of een boek schrijven. Hoe gemancipeerd ik deze vrouwen acht, hangt waarschijnlijk meer af van mij (de toeschouwer) dan van de schilderijen en de schilder.

De vraag van de lezing van vanavond in het van Gogh Museum: ‘In hoeverre is de moderne vrouw daadwerkelijk geëmancipeerd?’ lijkt mij enigzins los te staan van Stevens werk. Maar wellicht schat ik Stevens werk nog niet op zijn emancipatoire waarde. We zullen zien…

Daan Dirk de Jonge

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

