Home > Uncategorized > Vrijgevochten celebrities in een onderdrukte context

Vrijgevochten celebrities in een onderdrukte context

1 oktober 2009

Hoi Yafit en Yael,

Jullie schreven dat het googelen naar geëmancipeerde vrouwen leidt tot een verwarrende beeldcollage. Kennelijk hebben de auteurs van door Google doorzochte sites geen consistent beeld bij het woord ‘geëmancipeerd’.

Wat staat er eigenlijk in het woordenboek?

ge·ëman·ci·peerd bn 1 in het bezit van gelijke rechten      2 vrijgevochten

Nu heb ik van rechten niet zoveel kaas gegeten. Maar de vrouwen die ik uit jullie collage herken, durf ik wel als vrijgevochten te bestempelen. Dit terwijl ik ze niet persoonlijk heb ontmoet. Zo heb ik nog nooit een drankje gedaan met Amy Winehouse, laat staan dat ik een boezemvriend ben van Paris Hilton. Deze dames staan echter zoveel in the picture, dat iedereen wel een mening heeft over hun persoon.

Voor de vrouwen die ik niet herken, baseer ik mijn mening op hun kleding en hun omgeving. Een westers geklede vrouw zie ik als meer vrijgevochten dan iemand die een hoofddoekje draagt. Dit terwijl ik absoluut geen idee heb over de persoonlijkheid die achter het hoofddoekje schuil gaat.

Wat zou er gebeuren als deze twee visuele cues met elkaar zouden botsen? Past dat kapsel van Amy Winehouse eigenlijk wel in een hoofddoekje? Ziet Paris Hilton er in een boerka nog even sletterig uit? Welke vrijgevochten celebrities kunnen we verder nog in een context plaatsen die geassocieerd wordt met vrouwenonderdrukking?
Daar zou ik graag jullie visuele interpretatie van zien!

Veel stouts van Niels

  1. Arno
    2 oktober 2009 om 10:30

    Maar wat betekent op zijn beurt het woord vrijgevochten dan? Ik zocht ook even in het woordenboek (Van Dale online):

    vrij·ge·voch·ten bn onconventioneel: een ~ vrouw

    Zijn een drugsgebruikende popster en een strippend fotomodel nu werkelijk zo onconventioneel? Ze conformeren zich volgens mij eerder in extreme vorm aan de stereotype beelden die van een popster en een fotomodel bestaan. Amy Winehouse en Paris Hilton zijn denk ik wél zeer vrijgevochten als je kijkt naar hun losbandigheid in vergelijking met het beeld dat bestaat van vrouwen van drie generaties terug.

  2. Anne
    2 oktober 2009 om 18:00

    Vrij vecht je je in situaties waarin je geen gelijke rechten hebt. In die zin ben je dan onconventioneel want je wijkt af van de conventie in die situatie. Losbandigheid ten toon spreiden kan een manier zijn om af te wijken maar heeft an sich niets met emancipathie te maken. Dat losbandigheid (‘de seksualisering van de samenleving’, ahum) in bepaalde opzichten de norm is in NL is niet persé bevorderlijk voor emancipathie. Net zo min als het dragen van een hoofddoek (schijnbaar tegenpool voor losbandigheid) persé nadelig is voor emancipathie of niet samen gaat met onconventioneel en vrijgevochten zijn. Emancipathie meet je niet aan uiterlijkheden hoe dan ook. (maar dat is dan natuurlijk gewoon mijn bescheiden mening)

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

