Home > Uncategorized > Antwoord op Geertje’s vragen

Antwoord op Geertje’s vragen

Hoi Geertje,

Ik ben een tijdje ‘missing in action’ geweest omdat ik helaas zonder computer heb gezeten. In de tussentijd ben ik uiteraard wel bezig geweest met onderzoek naar de opdracht die je me mee hebt gegeven, maar daarover post ik later meer. Ik wilde namelijk eerst eens ingaan op het materiaal wat jij tot nu toe met ons gedeeld hebt.

Je collages in je eerste post vond ik heel interessant. We horen vaak om ons heen de ontevredenheid geuit door groepen vrouwen over de manier waarop zij afgebeeld worden in de media. Dit is ook een van beweeg redenen geweest achter de opdracht die ik je gegeven had. Wat ik vooral interessant vind aan je collages is dat ondanks dat de middelen hetzelfde zijn, we meteen het verschil zien tussen de man en de vrouw. En ook zeker dat verschil kunnen identificeren, wellicht zelfs onderbewust. De manier waarop een vrouw een vrouw afbeeld heeft vaak toch iets meer sensueels, daar waar de man er vaak een cliché of ‘gelikt’ beeld van schijnt te maken. Natuurlijk zijn er genoeg uitzonderingen, die wij zonder meer tijdens ons onderzoek ook tegen zullen komen, maar ik ga even uit van de beelden uit de collages.

Het contrast tussen je volgende posts “Natacha Merritt” en “Paul Kooiker” is naar mijn mening dan ook weer groot. Hoewel beide een soortgelijke manier van afbeelden hebben is Merritt’s werk toch weer sensueler. Ik zou bijna zeggen, meer vrouwelijk.

Als we dan naar jouw meest recente post overgaan waarin je me vraagt welke van de drie foto’s door een vrouw gemaakt is dan zeg ik vrijwel meteen nummer 2. Waarom? Omdat ik hierin weer meteen datzelfde onderbewuste gevoel terugzie. De andere beelden zijn rauwer, misschien ook minder mysterieus.

Nu we het overigens toch hebben over hoe het werk van een vrouw karakteristiek onderbewust opvalt dacht ik dat het wel leuk zou zijn om nog iets toe te voegen. Ik heb toevallig een week geleden een tatoeage laten zetten door een vrouwelijke tatoeëerder, Guen Douglas, ik kwam online haar werk tegen en werd er eigenlijk meteen op eenzelfde manier door gegrepen. Het heeft niet zozeer te maken met hoe de vrouw afgebeeld wordt, maar wellicht toch wel leuk om even naar te kijken en te zien hoe luchtig dit werk overkomt tegenover het cliché beeld wat er toch vaak van tatoeages is. Onder wat afbeeldingen van haar werk, er zijn er meer te vinden op haar site.



Dennis de Groot

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

