Home > Uncategorized > Weggevaagde iconen

Weggevaagde iconen

Dennis de Groot kreeg een opdracht mee van Geertje en is op zoek naar codes/attributen die het verhaal van de moderne vrouw vertellen.

De bedoelde discussie tussen mij en Geertje is nooit goed op gang gekomen. Mede door problemen met mijn gezondheid en werkdruk is mijn bijdrage aan het blog dan ook enorm achter komen te liggen. Geertje heeft inmiddels een zeer interessante weg gekozen, en ik zal in de komende dagen mijn pad uitstippelen.

Alfred Stevens’ maakte veel gebruik van iconografie in zijn werk. De objecten rondom zijn vrouwen vertelden vaak meer over de vrouw dan de beeltenis van de vrouw zelf. Hieronder een voorbeeld uit Stevens’ werk, Le Bain (Het Bad) uit 1867.

Geertje vroeg mij om op zoek te gaan naar vergelijkbare codes en/of attributen in het heden, vertellende over de moderne vrouw. Mijn eerste zoektocht liep op weinig uit. Deze codes lijken tegenwoordig wel weggevaagd, alles lijkt meer recht voor zijn raap te zijn. Na meerdere iconografie boeken in onze openbare bibliotheek erop na te hebben geslagen stak ik buiten de straat over en zag een beeld gelijk aan dit:

Het rode licht is universeel een code geworden voor prostitutie. Uiteraard niet een positieve code die ik hier vond, echter wel interessant. Iets anders waar ik ook op terecht kwam was het werk van Georgia O’ Keefe. Zij gebruikte niet zozeer codes m.b.t de moderne vrouw, maar bloemen die wel altijd verdacht veel leken op het vrouwelijk geslachtsorgaan. Hoewel zij dit zelf altijd heeft ontkend.

Dennis de Groot

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

