Home > Uncategorized > “In het Diepe” blijft oppervlakkig

“In het Diepe” blijft oppervlakkig

Afgelopen vrijdag presenteerde ik “In het Diepe” in het Van Gogh Museum. Ik vertelde gespreksleidster Hassnae Bouazza dat ik voor mijn beroep reclame maak. En dat ik dus vooral goed ben in het verkondigen van een simpele boodschap.

Die boodschap was: “Alleen vrouwen kunnen een legitiem antwoord geven op de vraag in hoeverre de moderne vrouw geëmancipeerd is. Zij moeten dus eigenlijk zelf de kunst maken en daarmee het antwoord op die vraag geven.”

Dat is aardig gelukt. Een vrouw, Shayne, vroeg mij om kunst te maken met emancipatie als thema. Vervolgens heb ik een vrouw, Marieke van der Velden, gevraagd om andere vrouwen te fotograferen. Deze gefotografeerde vrouwen gaven hun mening over emancipatie. Die heb ik naast hun foto’s in het Van Gogh gehangen. Waarvan hieronder een voorbeeld. Tenslotte hebben vrouwen mij ondervraagd over de foto’s.

De discussie die ik met Hassnae en Lisa voerde was minstens zo interessant als de kunst zelf. Er werd gesteld dat ik als reclameman het vrouwenlichaam zou exploiteren, terwijl ze mijn reclamewerk niet hadden bekeken. Dat het duidelijk was dat de kunst door een man gemaakt was, terwijl het nou juist door vrouwen gemaakt was. En dat het seksistische kunst zou zijn, terwijl de fotografe volgens mij gewoon mooie portretten heeft gemaakt. Integere portretten van echte, ongefotosoepte vrouwen die uit eigen beweging voor de camera gingen staan.

Achteraf realiseerde ik me dat door die focus van de discussie we aan één belangrijk punt voorbij zijn gegaan. We hebben de vraag die zo fier bovenaan dit blog prijkt niet eens behandeld. Tijdens de discussie keken we alleen naar de foto’s en niet naar de meningen van de gefotografeerde vrouwen over emancipatie. En aangezien de discussie eigenlijk onderdeel uitmaakte van het kunstwerk, bleef “In het Diepe” zo nou juist op de oppervlakte. Eigenlijk had mijn punt over emancipatie in visuele media niet beter naar voren kunnen komen.

Ik wil alle vrouwen hartelijk bedanken voor hun medewerking aan dit leerzame project.

Niels

Grietje: Ik vind het triest dat het op mondiaal niveau zeer droevig gesteld met emancipatie/vrouwenrechten. Gelukkig heeft volgens mij het overgrote deel van de vrouwen in Nederland de vrijheid om zo geëmancipeerd te kunnen zijn als ze willen zijn. Ik ben zo'n gelukkige vrouw die zo geëmancipeerd is als ze wil zijn.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

